Najprawdopodobniej każda z firm, która stosuje odroczony termin płatności sprzedając swoje usługi lub produkty doświadczyła sytuacji, w której zapłata nie nastąpiła na czas. Problem staje się tym poważniejszy im większa jest kwota i przeterminowanie należności. Jak dodamy do tego aktualną sytuację spowodowaną rozwiązaniami administracyjnymi związanymi z pandemią np. zawieszenie terminów sądowych, okazuje się, że większy kłopot ma nie dłużnik, a wierzyciel. Co zatem zrobić w sytuacji, kiedy nie otrzymaliśmy należnych nam środków w terminie?
Dzięki artykułowi poznasz:
Jaka jest skuteczność ugody?
Jednym ze skutecznych sposobów jest zawarcie ugody. Doświadczenie wskazuje, że po podpisaniu ugody i pierwszej (chociażby drobnej wpłacie) prawdopodobieństwo spłaty i polubownego załatwienia sprawy diametralnie wzrasta. Przekonując dłużnika do zawarcia ugody warto wytłumaczyć mu za równo korzyści, które mogą wynikać z jej podpisania, jak i ewentualne negatywne skutki braku dojścia do porozumienia.
Przeczytaj też:
Jakie czynności możemy wykonać aby działać skutecznie, a nie tylko wysłuchiwać kolejnych niespełnionych obietnic zapłaty? poniżej przedstawiam kilka metod „kija i marchewki”
Metody „Kija”:
- Uświadomienie dłużnika o dodatkowych kosztach związanych z ewentualnym postępowaniem sądowym i egzekucyjnym
- Złożenie wniosku o upadłość dłużnika
- Upublicznienie zaistniałej sytuacji (w zależności od branży)
- Wpisanie dłużnika do baz wierzytelności (np./ KRD, BIG, BIK, Długi Info, giełda trans)
- Powiadomienie o zaistniałej sytuacji firmy która jest płatnikiem naszego dłużnika (inwestor, generalny wykonawcy, bank, urząd- w zależności od branży i specyfiki transakcji)
- Wszczęcie postępowania karnego (jeżeli istnieją przesłanki)
- Sprzedaż długu firmie windykacyjnej
Metody „Marchewki”:
- Odroczenie terminu płatności
- Rozłożenie wymagalnych kwot na raty
- Umorzenie części odsetek
- Umorzenie kosztów związanych z ustawą o terminach w transakcjach handlowych
- Uświadomienie dłużnikowi, że godząc się na prolongatę niejako pokrywamy jego alternatywny koszt alternatywny pozyskania finansowania w innej instytucji.
- Uświadomienie dłużnikowi jak ważne w dzisiejszych czasach jest zachowanie pozytywnego wizerunku i dobrych relacji handlowych. Zaufanie staje się walutą przyszłości.
- Przygotowanie i zaproponowanie ugody we własnym zakresie- często okazuje się że przyczyna braku zawarcia ugody jest bardzo prozaiczna i jest nią lenistwo. Niekiedy okazuje się że lepiej zamiast wysyłać kolejne wezwanie do zapłaty lub kolejny raz dzwonić do dłużnika lepsze skutki odnosi przygotowanie wzoru ugody i przedstawieni jej do akceptacji/podpisu dłużnikowi.
Wszystkie powyższe metody musimy umiejętnie dostosować do danej sprawy i warto pamiętać, że każda branża ma swoją specyfikę. Inne argument będą przemawiały do świeżo założonej spółki celowej (gdzie większy nacisk najprawdopodobniej kładziony będzie na warunki cenowe, terminowe i odpowiedzialność członków zarządu), a inaczej sytuacja będzie wyglądała w przypadku rodzinnie prowadzonego hotelu czy restauracji- gdzie często np. aspekt dobrej opinii jest najważniejszy dla osób podejmujących kluczowe decyzje.
Podejście do sprawy w sposób partnerski, bez emocji i dostosowany do sytuacji często stanowi czynnik decydujący o tym, czy dojdzie do zawarcia ugody- dlatego też warto rozważyć zlecenie takiej czynności firmie, która zajmuje się tym profesjonalnie i będzie mogła wnieść nową jakość do danej transakcji.
MASZ DODATKOWE PYTANIE ?
Zapytaj Alicję – pierwszą asystentkę finansową wspieraną sztuczną inteligencją, która doradzi i znajdzie dla Ciebie najlepsze rozwiązanie.
Najpopularniejsze teksty w tym tygodniu:
- Jak sfinansować sprzęt medyczny ?
- Co zrobić aby utrzymać płynność finansową w firmie transportowej?
- Pożyczka pozabankowa dla firm. Plusy i minusy.