Czas czytania 5 minut.
Z tekstu dowiesz się:
Leasing maszyn budowlanych – na czym polega?
Leasing na maszyny budowlane jest jedną z form finansowania zakupu zarówno podstawowego sprzętu przedsiębiorstwa budowlanego (koparko-ładowarek, wywrotek, minikoparek itd.), jak również specjalistycznych urządzeń do robót drogowych, dźwigów, podnośników, rusztowań czy betoniarek – nowych i używanych. Leasing sprzętu budowlanego może mieć formę leasingu operacyjnego lub finansowego. W obu przypadkach, przez okres trwania umowy, właścicielem przedmiotu leasingu pozostaje leasingodawca (firma finansująca).
Podstawowe różnice między leasingiem operacyjnym i finansowym
LEASING OPERACYJNY | LEASING FINANSOWY | |
Okres finansowania | Okres finansowania musi być krótszy niż oczekiwany okres pełnej amortyzacji przedmiotu leasingu (tj. ekonomicznej eksploatacji sprzętu), jednak nie może być krótszy niż 40% czasu amortyzacji tego przedmiotu | Czas trwania umowy jest dowolny – w praktyce jest zbliżony do okresu ekonomicznego zużycia przedmiotu leasingu |
Amortyzacja sprzętu | Przedmiot leasingu amortyzuje finansujący (firma leasingowa) | Odpisów amortyzacyjnych dokonuje leasingobiorca |
Płatność podatku VAT | VAT doliczany jest do każdej raty leasingowej | VAT płacony jest od razu w całości od całkowitej wartości przedmiotu leasingu |
Odliczanie kosztów | Do kosztów należą wszystkie wydatki związane z nabyciem i użytkowaniem maszyny (opłata wstępna i manipulacyjna, raty leasingowe, ubezpieczenie, serwis itd.) | Wliczyć w koszty można także odpisy amortyzacyjne oraz część odsetkową raty leasingowej |
Wykup | Po zakończeniu umowy korzystającemu przysługuje prawo wykupu przedmiotu za określony w umowie procent jego wartości (już od 1%) | Co do zasady, w momencie zakończenia umowy następuje przeniesienie własności przedmiotu leasingu na leasingobiorcę |
Więcej na temat leasingu operacyjnego i finansowego pisaliśmy w tekście:
Leasing Finansowy, a operacyjny – czym się różnią.
Dlaczego warto wziąć maszyny budowlane w leasing?
Dla wielu firm budowlanych leasing na sprzęt budowlany stanowi jedyną opłacalną możliwość doposażenia parku w maszyny, które są bardzo drogie, ale niezbędne do rzetelnego i terminowego wykonania zlecenia lub poprawienia wydajności pracy. W grę wchodzi jeszcze wynajem, ale z reguły jest to mniej korzystna opcja niż leasing z wykupem. Firmy leasingowe najczęściej oferują uproszczone procedury uzyskania leasingu, finansowanie do 100% wartości przedmiotu, specjalne programy finansowania (np. współfinansowane ze środków unijnych) oraz pakiety ubezpieczeń na preferencyjnych warunkach.
Warto też przeczytać:
Karta paliwowa. Same korzyści dla przedsiębiorców.
Faktoring dla firm budowlanych
OC dla firmy budowlanej. Podpowiadamy jak wybrać
Leasing na używane maszyny budowlane
Leasingować możesz zarówno sprzęt nowy, jak i pochodzący z rynku wtórnego – nawet kilkunastoletni, a także urządzenia zakupione za granicą. Zatem leasing na używane maszyny budowlane to optymalne rozwiązanie dla firm, które dopiero wchodzą na rynek i nie dysponują kapitałem na zakup fabrycznie nowych urządzeń. Zanim jednak weźmiesz używane maszyny budowlane w leasing, sprawdź, czy nie są one obciążone wadami prawnymi (np. zastawione), a także, czy sprzedawca jest w stanie udokumentować ich pochodzenie.
Leasing zwrotny maszyn budowlanych
Jeśli chcesz odzyskać płynność finansową w momencie chwilowego kryzysu finansowego lub pozyskać środki na realizację inwestycji budowlanej, warto rozważyć jeszcze inną formę finansowania – leasing zwrotny. Polega on na odkupieniu maszyny budowlanej (lub innego środka trwałego przedsiębiorstwa) przez firmę leasingową, a następnie na oddaniu tej maszyny przedsiębiorcy w leasing. W ten sposób uwolnione zostają środki ze składników majątku firmy, więc zwiększa się jej kapitał obrotowy. Leasing zwrotny może mieć formę leasingu operacyjnego lub finansowego.
Jak wybrać leasing sprzętu budowlanego?
Wybór rodzaju leasingu sprzętu budowlanego zależy od indywidualnych potrzeb przedsiębiorcy w zakresie m.in. zasad rozliczania kosztów podatkowych i zakładanego okresu użytkowania maszyny. Niektóre firmy leasingowe umożliwiają finansowanie do nawet 84 miesięcy. Przedsiębiorstwa budowlane, które otrzymują zlecenia jedynie sezonowo, powinny poszukać ofert z dopasowaniem harmonogramu spłaty rat leasingowych do sezonowości przychodów. Jeśli kupujesz fabrycznie nową maszynę, dealer na pewno przedstawi Ci propozycję finansowania, jednak niekoniecznie będzie ona najkorzystniejszą z dostępnych na rynku.
Podsumowanie
Zakup maszyn budowlanych to niemal zawsze duża inwestycja, więc wybór optymalnej opcji finansowania wymaga doświadczenia i rozeznania rynku. Na stronach internetowych banków i firm leasingowych często można znaleźć zautomatyzowane kalkulatory leasingowe, pozwalające oszacować wysokość rat przy wpłacie własnej i wykupie na określonym poziomie, przy różnych okresach trwania umowy. Otrzymywane kalkulacje nie stanowią jednak oferty w rozumieniu przepisów prawa cywilnego. Szczegółowe informacje można uzyskać dopiero po kontakcie z daną instytucją finansową.
Poproś Panią Alę – Twoją asystentkę o przygotowanie oferty i porównanie jej z innymi. Za taką kalkulację Pani Ala nie pobiera żadnego wynagrodzenia, a jej otrzymanie nie stanowi żadnego zobowiązania z Twojej strony.
Dlatego zanim zaczniesz wysyłać oferty do kilkunastu firm i przeglądać kalkulatory leasingowe poproś o zestawienie Panią Alę.
A jeśli zdecydujesz się na którąś z ofert PaniAla zapewni Ci fachowe wsparcie:
– pomoc w ocenie i wyborze otrzymanych propozycji
– doradztwo w kwestiach- prawno – podatkowych itp.
– pomoc w przypadku trudności z uzyskaniem finansowania
Zacznij teraz czat lub wyślij formularz