Czy w 2019 roku opłaca się brać samochód firmowy w leasing?

Czy w 2019 roku nadal opłaca się wziąć samochód firmowy w leasing? Owszem, leasing samochodu firmowego jest nadal bardzo wygodną i korzystną formą finansowania. Aby jednak poznać pełny obraz zmian przepisów na koniec 2018 roku przeprowadzimy Cię jakie zmiany wejdą w życie od początku 2019 roku. Spis treści1 Czy samochód firmowy jest opłacalnym rozwiązaniem?2 Na […]

Pani Ala - Asystentka finansowa
Pani Ala Asystentka finansowa

Czy w 2019 roku nadal opłaca się wziąć samochód firmowy w leasing? Owszem, leasing samochodu firmowego jest nadal bardzo wygodną i korzystną formą finansowania. Aby jednak poznać pełny obraz zmian przepisów na koniec 2018 roku przeprowadzimy Cię jakie zmiany wejdą w życie od początku 2019 roku.

Czy samochód firmowy jest opłacalnym rozwiązaniem?

Firmowy samochód wzięty w leasing wymieniany jest jako jedna z najprzyjemniejszych zalet prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak rok 2019 nie zapowiada się optymistycznie dla leasingobiorców w Polsce w związku z wchodzącymi w życie od 1 stycznia niekorzystnymi przepisami. Przedsiębiorców zaskakują nowe ograniczenia związane z rozliczaniem kosztów leasingu.

Na czym polegają nowe zmiany prawne?

Do końca 2018 roku leasingobiorcy mieli przywilej zaliczania opłaty wstępnej jak i miesięcznych rat do kosztów uzyskania przychodów niezależnie od wartości pojazdu.

Zgodnie z nowymi przepisami auta o wartości wyższej niż 150 tysięcy złotych, będące przedmiotem leasingu nie podlegają 100% ulgom. Przedsiębiorca posiadający samochód premium, ma możliwość wrzucenia w koszty uzyskania przychodu jedynie części opłat odpowiadających proporcji wartości samochodu do 150 tys. złotych.

Czy istnieją dodatkowe ograniczenia dla posiadaczy firmowych aut?

Przedsiębiorcy, którym samochód firmowy służy w celach służbowych, jak i prywatnych, od 2019 roku zostali ograniczeni nowym limitem wydatków na utrzymanie samochodu.

Ile wydatków eksploatacyjnych może zostać wliczonych do kosztów podatkowych?

Zgodnie z nowymi regulacjami jedynie 75% wydatków eksploatacyjnych:

  • paliwo,
  • opłaty parkingowe,
  • przeglądy,
  • naprawy,
  • wymiana opon

może zostać wliczone do kosztów podatkowych.

A jak kształtuje się sytuacja polskich leasingodawców?

Ograniczenie związane z celem używania samochodu nie budzi ryzyka większych wahań na polskim rynku leasingu. Redukcja ulgi dla przedsiębiorców zainteresowanych autami o wartości powyżej 150 tys. złotych może skutkować zagrożeniem na rynku aut premium. Leasing lub wynajem długoterminowy samochodów marek premium:

  • BMW,
  • Mercedes-Benz,
  • Porsche,
  • Volvo

do końca roku 2018 był atrakcyjny i opłacalny dla polskich przedsiębiorstw.

Wzrost kosztów leasingu aut premium w perspektywie kilku lat może sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Czy zmiana dotyka wszystkich właścicieli aut firmowych?

Szczęśliwcy, którzy do 31 grudnia 2018 podpisali umowę leasingu lub najmu, będą rozliczali koszty pojazdów według starych zasad.

Pani Ala - Asystentka finansowa
Pani Ala Asystentka finansowa