„Lot odwołany przez złe warunki atmosferyczne” – czy należy Ci się odszkodowanie?

Z punktu widzenia pasażerów linii lotniczych opóźnione loty stanowią codzienność. Zdecydowanie rzadziej dochodzi do ich odwołania. Przyczyną dość często bywają warunki atmosferyczne, które uniemożliwiają bezpieczny odlot lub lądowanie, a rzadziej przelot. Czy pasażerowie mogą w takiej sytuacji ubiegać się o odszkodowanie?
Zasady przyznawania odszkodowań za odwołane loty.

Admin -
Admin
ubezpieczenie lotnicze
blog finansowy

Czas czytania 3 min.

Z tekstu dowiesz się o:

Zasady przyznawania odszkodowań za odwołane loty

Pogoda ma znaczny wpływ na funkcjonowanie branży lotniczej. O, ile zjawiska takie jak burze nie są szczególnie niebezpieczne dla samolotów znajdujących się w powietrzu, o tyle utrudniają bądź całkowicie uniemożliwiają bezpieczne starty i lądowania. Jeszcze bardziej groźny dla samolotów jest silny i porywisty wiatr, a także ograniczenie widoczności. Za paraliżem branży lotniczej nierzadko stoją opady śniegu, które utrudniają starty. W ekstremalnych sytuacjach samoloty są uziemione na skutek działania cyklonów, sztormów i huraganów. W Unii Europejskiej obowiązują jednolite zasady przyznawania odszkodowań za opóźnione bądź odwołane loty. Przede wszystkim, każdy pasażer może ubiegać się o odszkodowanie, jeżeli opóźnienie przekroczy czas trzech godzin. Jeszcze bardziej oczywistą sytuacją jest odwołanie lotu. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły.

Warunki pogodowe, czyli wyjątkowe okoliczności

Takim właśnie wyjątkiem są złe warunki atmosferyczne, które wpływają na odwołanie lotu. Wynika to z rozporządzenia Komisji Europejskiej z 2004 roku, które uznaje złe warunki atmosferyczne za wyjątkowe okoliczności, w pełni niezależne od linii lotniczych. Pasażer, który spotka się z problemem opóźnionego bądź odwołanego lotu nie jest jednak pozbawiony praw. Już przy oczekiwaniu wynoszącym dłużej niż 3 godziny ma prawo do napoju i posiłku, jak również skorzystania z telefonu i poczty elektronicznej na koszt przewoźnika.

Możliwe wyjścia z sytuacji

Odwołany lot nie oznacza także utraty pieniędzy. Linia lotnicza jest zobowiązana do zaoferowania pasażerowi alternatywnego połączenia, a także pokrycia noclegu i transportu do tego miejsca w oczekiwaniu na odlot. Pasażer nie ma natomiast obowiązku zgadzania się na takie rozwiązanie i może wnioskować o zwrot kosztów biletu. Pieniądze zostaną przesłane na kartę kredytową, z której bilet został zakupiony.

Alternatywne rozwiązanie nie jest tożsame z odszkodowaniem. Co prawda, złe warunki pogodowe nie stanowią powodu, aby się o nie ubiegać, jednak niekiedy linie lotnicze nadużywają tego argumentu. Warto więc zachować wszystkie dokumenty związane z lotem i dokładniej zbadać sprawę, na przykład orientując się, jakie warunki pogodowe w rzeczywistości panowały oraz czy pozostałe loty również zostały odwołane. Droga sądowa jest kosztowna, a przedsięwzięcie może zakończyć się niepowodzeniem, jednak w niektórych sytuacjach warto spróbować.

Gwarancja odszkodowania za odwołany lot – ubezpieczenie podróżne

Istnieje również sposób, by zapewnić sobie gwarancję odszkodowania w przypadku opóźnionego lotu, nawet spowodowanego złą pogodą. Takie czynniki ryzyka bywają uwzględnione w niektórych ubezpieczeniach turystycznych. Świadomy podróżny powinien zaopatrzyć się w taką polisę, gdy tylko udaje się za granicę. Polisa zapewnia ubezpieczenie zdrowotne, NNW, odpowiedzialność cywilną i wiele innych. Najkorzystniejsze oferty można znaleźć wykorzystując do tego porównywarkę internetową, na przykład Kiosk Polis – https://kioskpolis.pl/.

Im dalej się udajemy, tym ryzyko związane z podróżą jest większe, czego najlepszym przykładem są wyjazdy do Stanów Zjednoczonych. Więcej na temat ubezpieczeń do USA można przeczytać pod adresem https://kioskpolis.pl/jakie-ubezpieczenie-do-usa-kupic-przed-wyjazdem/.

Chcesz wiedzieć więcej?

paniala czat
panialaczat

    Admin -
    Admin

    Zobacz więcej

    Jeśli interesują Cię produkty finansowe skorzystaj z bazy wiedzy by dowiedzieć się więcej.