Co to jest karta paliwowa?
Jest to dokument zakładany na firmę, który wydają największe sieci paliw w Polsce i w Europie. Dziś o wiele łatwiej wskazać sieci, które tych kart nie wydają niż po kolei wymieniać te, gdzie taka usługa jest dostępna. W wyglądzie nie różni się mocno od tradycyjnej karty rabatowej, jaką dostają klienci indywidualni.
Ze względu na to, że każda sieć ma swoją własną politykę w zakresie wydawania kart paliwowych, mogą wystąpić spore rozbieżności w kwestii rabatów, punktów promocyjnych czy usług dodatkowych. Warto o tym pamiętać i przed wyborem oferty dokładnie przeanalizować rynek.
Za co można zapłacić kartą paliwową?
Jak sugeruje sama nazwa, za paliwo. Firmy walczą o klienta na wiele różnych sposobów, dlatego też z biegiem czasu dodawano do tych kart kolejne funkcjonalności. Obecnie umożliwiają też gromadzenie punktów promocyjnych, które możemy wykorzystać na przykład na darmową lub tańszą myjnię czy posiłki z oferty sieci paliw.
Można tu dostrzec jedną dużą analogię do kart bankomatowych. Karty paliwowe nie działają tylko na wybranej stacji, gdzie były zakładane, ale w całej sieci. Jeśli firma trudni się spedycją na stałych trasach, to dobrze byłoby upewnić się wcześniej, że przy drodze, jaką pokonuje kierowca na przykład w Niemczech, wybrana sieć paliw także ma swoje punkty.
Zalety karty paliwowej
Największym atutem jest tylko jedna, zbiorcza faktura w miesiącu. Jest to duże ułatwienie zarówno dla księgowych jak i dla pracowników, którzy czasem mają tendencje do gubienia dokumentów z tankowania firmowego pojazdu. Umiejętnie prowadzona karta paliwowa to niemal gwarancja czytelnego obiegu dokumentów w firmie.
W pewnym sensie można uznać ją za dokument przedpłacony. Jej działanie można przyrównać do niektórych ofert operatorów telefonii komórkowej. Płacimy raz na miesiąc i tankujemy tak długo, jak długo na karcie mamy środki. Te powinny się automatycznie „wyzerować” po każdorazowym opłaceniu faktury miesięcznej. Analizę ofert przedsiębiorstw, które oferują kartę, możecie szybko przeprowadzić dzięki naszej porównywarce. Zgromadzona przez nas baza jest bardzo obszerna, co na pewno pozwoli Wam wybrać ofertę idealnie dopasowaną do oczekiwań.
Jakie firmy mogą korzystać z karty paliwowej?
Firmy walczą o klienta, dzięki czemu ilość obostrzeń jest znikoma. Każda aktywna działalność gospodarcza, bez względu na to, czy jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, czy firma jednoosobowa, może korzystać z tego udogodnienia.
Może wystąpić szereg różnic w ofercie, gdzie jedną z największych będzie wielkość kwoty, za jaką pracownik lub szef działalności może tankować w ciągu miesiąca. Zwykle zależy ona od deklarowanego zużycia paliwa, które następnie może być przez sieć weryfikowane.
Sprawdzanie ma na celu zapobiegnięcie sytuacjom, kiedy firma deklaruje na przykład, że w miesiąc wyjeździ, a następnie zapłaci za paliwo warte 10 tysięcy złotych (dzięki czemu otrzymuje preferencyjne warunki), a następnie tankuje tylko za połowę tej kwoty.
Przeczytaj także:
Karty paliwowe dla klientów indywidualnych
Niestety, ale jest to udogodnienie, które przewidziano głównie dla działalności gospodarczych. Zasady rozliczania oraz system premii został pomyślany w taki sposób, aby zachęcić do korzystania z niego zwłaszcza właścicieli firm, a nie osoby indywidualne.
Te drugie mogą gromadzić punkty za tankowanie na kartach rabatowych, jakie prowadzi niemal każda duża sieć paliwowa. Czasem można spotkać się z kartami prezentowymi o określonej wartości. Ich model działania jest dokładnie taki sam, jak kart w sklepie odzieżowym. Osoba obdarowana dostaje kartę zasiloną określoną ilością pieniędzy i taką kwotę może wydać na paliwo lub inne produkty dostępne na stacji.
Karty paliwowe w Polsce i za granicą
Jeśli skorzystamy z usług sieci o zasięgu ponadregionalnym, to nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, by rozliczać się w ten sposób na przykład w Czechach czy w Niemczech. Trzeba tylko na etapie wyboru sieci paliw przeanalizować, czy wybrany dostawca ma swoje punkty w innych krajach Europy oraz czy podpisał odpowiednie umowy partnerskie. Jeśli tak – nic nie stoi na przeszkodzie, by płacić tak za paliwo poza granicami Polski.
Podsumowanie
Karta paliwowa to ciekawe i użyteczne rozwiązanie dla przedsiębiorców. Uwalnia od rozliczeń gotówkowych. Tylko raz na miesiąc zapłacimy za paliwo, by odnowić nasz „abonament”. Zamiast wielu faktur, dostaniemy jedną fakturę zbiorczą, której zasady księgowania są dokładnie takie same jak tradycyjnych faktur za paliwo. Czasem nawet dokument wysyłany jest do firmy w wersji elektronicznej na wskazany wcześniej adres e-mail.
Większość sieci oferuje też szereg usług dodatkowych, jak choćby preferencyjne ceny myjni, zakupu niektórych produktów czy rabaty do opłaty za litr paliwa. Jest to rozwiązanie, które zyskuje sobie w Polsce coraz większą popularność, co zresztą potwierdza rozbudowana oferta tego typu kart, jaką mają już w kraju wszyscy główni gracze na rynku.