Czym jest ubezpieczenie telefonu?
Ubezpieczenie telefonu należy do tej samej grupy usług, co:
- ubezpieczenie AC,
- ubezpieczenie OC,
- ubezpieczenie mieszkania,
- ubezpieczenie NNW.
W najprostszym ujęciu ubezpieczenie telefonu można więc sprecyzować jako pakiet usług dostarczanych za określoną opłatą1.
O czym warto pamiętać?
Ochrona telefonu nadal postrzegana jest jako jedna z nietypowych, podobnie jak np. ubezpieczenie narciarskie. Obydwa mają charakter dobrowolnego ubezpieczenia assistance.
Już na wstępie powiedzieć należy, że ubezpieczenie telefonu potrafi obejmować wiele ryzyk, np.:
- kradzież,
- uszkodzenie mechaniczne,
- zalanie,
- upadek.
Warto dokładnie przeanalizować oferty rynkowe.
W jaki sposób można ubezpieczyć swój telefon?
Oprócz tradycyjnej metody, swój telefon ubezpieczyć możemy również online oraz na raty.
Jaki jest zakres ubezpieczenia telefonu?
Zależy on od konkretnej polisy, którą podpiszemy z wybraną firmą. Obecnie oferta rynkowa jest bardzo szeroka. Przeciętny użytkownik smartfona sięga po niego nawet 200 razy dziennie. Polacy na naprawy komputerów, smartfonów i tabletów wydają ponad miliard złotych każdego roku. Nic dziwnego, że coraz więcej osób ubezpiecza swoje telefony.
Telefon możemy ubezpieczyć od uszkodzeń mechanicznych, kradzieży itd., w grę wchodzi również ubezpieczenie NNW. Żaden z ubezpieczycieli nie oferuje jednak ubezpieczenia na wypadek zgubienia telefonu.
Jaki jest koszt ubezpieczenia telefonu?
Im droższy i bardziej ekskluzywny jest nasz smartfon, tym więcej zapłacimy za jego ochronę. Istotny jest też rodzaj wybranej ochrony – więcej zapłacimy, ubezpieczając się na wypadek kradzieży czy całkowitego zniszczenia, a mniej na ewentualność przeprowadzenia naprawy.
Jakie są dolne, a jakie górne stawki ubezpieczenia telefonu?
Telefon możemy ubezpieczyć za nawet kilka złotych miesięcznie. Górne stawki (dotyczące urządzeń wartych 4000–6600 zł) oscylują nawet około 800 zł rocznie.
Ubezpieczenie telefonu a jego wiek
Przy zakupie nowego telefonu operatorzy proponują usługę jego ubezpieczenia. A jak wygląda to w przypadku starszych aparatów? Logicznym jest, że użytkowany przez rok smartfon jest wart mniej niż nowy. Jego ubezpieczenie będzie tańsze, ale nie możemy się spodziewać, że ewentualne odszkodowanie pozwoli nam kupić fabrycznie nowy egzemplarz. Jedna z najpopularniejszych firm w branży, czyli Klikochron, przyjęła zasadę, że 100% wartości telefonu zostaje wypłacone, gdy jest on użytkowany krócej niż 6 miesięcy. Jeżeli urządzenie ma od 12 do 24 miesięcy, odszkodowanie wyniesie 60% jego wartości.
Jak zgłosić szkodę?
W życiu musimy zachować pewną dozę ostrożności. Dlatego ubezpieczamy dziecko, wykupujemy ubezpieczenie roweru i motocykla lububezpieczamy firmę. W każdej z tych sytuacji decydujące okazują się klauzule zawarte w podpisywanym dokumencie. Najczęściej sprowadzają się one do tego, że niezwłocznie powinniśmy nawiązać z ubezpieczycielem kontakt telefoniczny, a najlepiej od razu pisemny. Wiele firm, jak Klikochron, umożliwia zgłoszenie szkody online, a także bezpłatne przesłanie smartfonu do serwisu naprawy. W przypadku kradzieży na konto ubezpieczonego trafiają pieniądze z polisy. Klient ma również możliwość skonsultowania się z pracownikiem Działu Obsługi Klienta Klikochronu.
Jak zrezygnować z ubezpieczenia telefonu?
Po zawarciu polisy jesteśmy nią związani przez określony czas. Istnieją jednak możliwości rezygnacji z ubezpieczenia. Umowy zawarte dla elektroniki mobilnej najczęściej można odwołać bez podania przyczyny. Ubezpieczyciele określają, ile mamy na to dni od momentu zawarcia umowy. Decydując się na ochronę, warto zapytać o szczególne opcje jej rozwiązania lub możliwość przeniesienia polisy na inną osobę. W razie skutecznego odwołania kończy się ochrona ubezpieczeniowa, a ubezpieczyciel zwraca wpłaconą składkę. Tym właśnie polisy komercyjne różnią się od ubezpieczeń społecznych.
Ubezpieczenie telefonu na rynku polskim
Telefony ubezpieczać możemy:
- w bankach,
- u operatorów telefonii komórkowej,
- w towarzystwach ubezpieczeniowych.
W przypadku pierwszej opcji polisa może być zawarta oddzielnie, wyłącznie dla ochrony telefonu, ale może też być elementem większej umowy ubezpieczeniowej. Niektóre z banków oferują ubezpieczenie telefonu gratis np. do konta czy ubezpieczenia karty bankomatowej. Podobnie jest u ubezpieczycieli – w ich ofercie znajdują się i oddzielne polisy, i gratisy do zawieranych umów. Jeśli ubezpieczamy telefon u operatora, z reguły mamy do wyboru kilka różniących się ceną pakietów. Należy wziąć pod uwagę, że niektórzy z nich mimo to wymagają udziału finansowego właściciela w przypadku szkody (T-Mobile – 10% wartości naprawy, Play – udział własny od 49 do 149 zł).
Ubezpieczenie telefonu ze względu na typ
Nie wszyscy operatorzy decydują się na świadczenie usług ubezpieczeniowych dla telefonów na kartę. W przypadku użytkowników pre-paidów operatorowi trudniej jest oszacować wartość telefonu oraz ewentualną szkodę całkowitą. Interesującą ofertę dla właścicieli smartfonów na kartę ma wśród swoich usług Orange, które ubezpiecza również telefony działające w innych sieciach. Firma współpracuje w tym zakresie z PZU. Pre-paidy bez przeszkód ubezpieczyć można też w towarzystwach ubezpieczeniowych lub korzystając z oferty bankowej.
Ubezpieczenie telefonu ze względu na dostawcę
Bezpieczny telefon to oferta przygotowana dla abonentów Play we współpracy z firmą MetLife.
Orange oferuje usługę Nowy Bezpieczny Telefon w wariantach:
- Standard (7,99 zł/mies.),
- Komfort (14,99 zł/mies.),
- Premium (18,99 zł/mies.).
Plus postawił na usługę Serwis Wyświetlacza, której miesięczny koszt wynosi od 4,99 zł do 7 zł.
Kupując nowe urządzenie w T-Mobile, można korzystać z ochrony na wypadek:
- zatopienia,
- zalania wodą,
- przypadkowego uszkodzenia wyświetlacza.
Miesięczna opłata wynosi 9,5 zł i jest doliczana do faktury.
Firmy oferujące ubezpieczenie telefonu
Ubezpieczenie telefonu oferują:
- MetLife – oferuje ubezpieczenie zarówno indywidualnie, jak i w kooperacji z siecią Play,
- Bank Millennium – przygotował Pakiet Bardzo Pomocny, który obejmuje sprzęt RTV i AGD, w tym smartfony i tablety,
- Aviva – posiada ofertę ubezpieczeniową sprzętu elektronicznego, ale tylko dla firm, podobnie Compensa, która ograniczyła się do dużych podmiotów gospodarczych,
- Lloyds Bank,
- Konto bankowe Silver – obejmuje ochronę telefonu komórkowego na całym świecie.
Korzystanie z oferty jest o wiele prostsze niż zawarcie analogicznej polisy ubezpieczeniowej np. dla pojazdu, co wymaga często wyrobienia zielonej karty OC oraz posiadania karty pojazdu.
Ubezpieczenie telefonu firmowego
Obecnie właściwie każdy sprzęt w firmie może zostać objęty polisą. Muszą zostać spełnione jednak dwa warunki:
- urządzenie jest prawidłowo użytkowane,
- od dnia jego zakupu nie minęło więcej czasu, niż przewidziane jest to w OWU.
Przykładowo w Link4 ubezpieczony sprzęt nie może mieć więcej niż 7 lat, licząc od daty jego wytworzenia. Ubezpieczeniem mogą być również objęte koszty odtworzenia utraconych danych – taką ofertę ma m.in. PZU SA. Ponadto PZU SA, Allianz, Gothaer oraz Warta oferują ubezpieczenie all risks, czyli od wszystkich ryzyk, co podkreśla Adriana Kokłowska z portalu totalmoney.pl.
Ubezpieczenie telefonu a księgowość
Wydatki na ubezpieczenie to koszty podatkowe. Urzędy skarbowe postrzegają uiszczenie składki jako działanie mające na celu zabezpieczenie przychodu. Uregulowanie składki powinno jednak zostać odpowiednio udokumentowane. Podatnik musi dołączyć dokument – pokwitowanie lub potwierdzenie wykonania przelewu2. Podobnie postępuje się w księgowości, rozliczając dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne pracowników.
Podsumowanie
Ubezpieczenie telefonu można wykupić niewielkim kosztem i na raty. Jest ono korzystnym rozwiązaniem zwłaszcza dla osób posiadających drogi sprzęt. Zainteresować może również właścicieli firm, zwłaszcza ze względu na możliwość odliczeń podatkowych.